Dlaczego model lata

2. Dlaczego model lata ?

Myślę, że nad tym zagadnieniem w mniejszym lub większym stopniu, zastanawiały się krocie osób zafascynowanych lotnictwem. Uważam, że dogłębne zrozumienie tego zjawiska fizycznego pozwoli osobie uczącej się w znacznym stopniu usprawnić naukę latania. Wiedza, dzięki której rozumiemy poszczególne fazy lotu jest przydatna w dalszym lataniu RC i nie tylko. Tekst, który prezentuje został napisany przeze mnie w taki sposób, aby jego treściwość była zrozumiała dla osób z dowolnego przedziału wiekowego. Zabieg ten stosuje celowo, gdyż mam na co dzień kontakt z językiem stricte technicznym i wiem, że często bywa on strasznie zawiły, nawet w opisie prostych zjawisk.
Niegdyś, gdy nie było jeszcze samolotów, ludzie uważali, że oprócz ptaków żadne ciało cięższe od powietrza nie może unieść i utrzymać się w powietrzu. Kierunkowość takiego myślenia wynikała z braku wiedzy na temat kształtów aerodynamicznych ptaka. Najistotniejszy wpływ na wytwarzanie siły nośnej na profil skrzydła (rys.). Kształt który widzimy nie jest przypadkowy, mało tego ma on za zadanie spełnić szereg najistotniejszych spraw w fazie lotu. Ktoś mógł by zapytać dlaczego właśnie tak wygląda profil, a nie inaczej np. płaski. Płaskie profile istnieją również, mało tego one również wytwarzają siłę nośną. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze to co najprostsze jest najlepsze. Profil płaski w stosunku do płasko-wypukłego nie jest w stanie przy tej samej prędkości wytworzyć takiej samej siły nośnej. Dlatego stosuje się profile lotnicze. Patrząc na rysunek ktoś mógł by wysunąć hipotezę, że siła nośna powstaje na skutek tworzenia się pod dolną powierzchnią płata jak gdyby poduszki powietrznej. Nic bardziej mylnego. Jest dokładnie odwrotnie, otóż to skrzydło podczas lotu jest „ssane” do góry. Dzieję się tak, na skutek cząsteczkowej charakterystyki powierza, które podczas opływania profilu po obu jego stronach. Jak widać z rysunku dolna krawędź jest krótsza od górnej. Wniosek z tego taki, że owe cząsteczki powietrza maja różną drogę do przebycia, a ponieważ natura nigdy nie chce dopuścić do powstania próżni, cząsteczki z obu stron muszą obiec płat w jednakowym czasie. W efekcie cząsteczki na górnej powierzchni mają większą prędkość niż te na dole.

Wiedząc o tym należy zapoznać się z najistotniejszym prawem aerodynamiki brzmi ono tak:

„Im prędkość jest większa, tym ciśnienie mniejsze i odwrotnie” i nazywa się Prawem Bernoulliego.

W myśl tego prawa, tam gdzie cząsteczki biegną szybciej, tam ciśnienie maleje. Fakt ten tłumaczy efekt „ssania” płata na górnej powierzchni i powstawania siły nośnej.

(autor: M.Stefanowski)

Archiwa